Twitter helpt in de strijd tegen verkoudheid

Twitter kan een rol gaan spelen bij het bestrijden van besmettelijke ziektes. Tenminste, dat denkt het reclamebureau McCann Healthcare. Het bureau heeft site gebouwd die de verspreiding van verkoudheid in Japan in beeld brengt op basis van de informatie in tweets. De applicatie, Kazemill, zoek in tweets naar relevante data over allerlei aandoeningen, zoals “zere keel”, “koorts” of “loopneus”. McCann Healthcare gebruikt hiervoor een algoritme dat is ontwikkeld door de universiteit van Tokio.

Voor de analyse van tweets worden dagelijks 18.000 Japanse Twitter-berichten verzameld. McCann Healthcare wil de site verder ontwikkelen zodat consumenten voorspellingen kunnen gaan zien over de verspreiding van verkoudheid, griep en hooikoorts.

McCann is een reclamebureau en heeft natuurlijk ook een partner gevonden die wel brood (en extra omzet) ziet in het project. Het is geneesmiddelenfabrikant SSP (onderdeel van het Duitse Boehringer Ingelheim) die graag de medicijnen wil verkopen tegen de kwalen die Kazemill signaleert.

McCann heeft verder plannen om Kazemill ook in andere landen op de markt te brengen. Op deze pagina van McCann Heathcare kan je meer informatie vinden over het project en ook een video.

Het gebruik van Twitter voor het monitoren van de verspreiding van besmettelijke ziektes is trouwens niet nieuw. Vorig jaar schreven we al over de ‘Griep Detector‘, die is ontwikkeld door de University of Bristol.

via Guardian, ©Twittermania

Gerelateerde artikelen

Speak Your Mind

*

tv opnames bijwonen